16 mei. Schrijverij.

Sinds september ben ik aangesloten bij een internetcommunity, waarbij opdrachtgevers voor grote webwinkels teksten aanvragen die per artikel uniek moeten zijn en volgens een bepaald patroon geschreven. De teksten zijn in verschillende categoriëen maar ook op verschillende niveaus. Ik ben ingedeeld in een gemiddeld niveau waarbij je teksten aangeboden krijgt van maximaal 350 woorden die je maximaal € 5,60 kunnen opleveren. Opdrachten op een niveau lager kun je aannemen, is een opdrachtgever erg tevreden, dan mag hij je een persoonlijke opdracht aanbieden en voldoe je met regelmaat aan de verwachtingen, dan kan je ook in een hoger niveau ingedeeld worden of – zoals mij is gebeurd – dan kun je zogenaamde groepsorders aangeboden krijgen die iets hoger worden betaald.

In het begin was het erg wennen. Wat wil een opdrachtgever zien en waarmee kan je spelen? Er moeten een aantal vaste keywords in verwerkt worden, je mag niet te wervend maar moet wel aantrekkelijk schrijven, je teksten moeten een bepaalde opbouw hebben maar mogen nergens gelijk luiden. Deels wordt je beschermd door maximaal een aantal orders per keer te mogen accepteren, zodat je niet vast komt te zitten. Zodra die teksten door de opdrachtgever zijn aangenomen kun je weer nieuwe orders aannemen.

De opdrachten zijn voornamelijk voor webwinkels als Zalando, Stylight of Groupon maar soms komt er ook een losse, kleine opdracht tussendoor. Zo heb ik geschreven over trouwauto’s, bakplaten en piano’s, maar ook over hondenshampoo, kunstveilingen en televisiekoks.

Vandaag heb ik nog twee teksten te schrijven. Als die worden geaccepteerd heb ik op de kop af 200 teksten op mijn naam staan. Een mooie hoeveelheid pennenvruchten.

Vond ik het eerst lastig en geloofde ik niet zo in de oprechtheid van een “thuiswerk” aanbod als deze (er zijn immers zoveel verschillende, vooral foute “thuiswerkaanbieders” inmiddels heb ik ervaren dat het erg prettig is om op deze manier wekelijks een klein extra inkomentje te vergaren.

De uitbetalingen zijn prompt en accuraat, er wordt bij de deadlines rekening gehouden met vrije dagen als Hemelvaart, Koninginnedag enz. en er gaat door het schrijven een wereld voor me open op het gebied van mode en uitgaan. Kende ik voor deze tijd slechts een handjevol kledingmerken, nu kun je me aan de slag zien voor de meest uiteenlopende labels uit binnen en buitenland.

In deze wat rommelige tijd is het een vast, dagelijks patroon geworden, een van de weinige referentiepunten. “Ik moet even wat schoentjes doen..” is een tekst die ik tussen koffie en boodschappen zo nu en dan moet gebruiken, wanneer de opdrachten bestaan uit schoenenmerken. De wereld van de schoen, de jurk of de sportmode heeft geen geheimen meer. En als Lizzie bij “Zalando” naar een leuk t-shirt kijkt, vindt ze het erg “Cool” als ze een door mij geschreven tekst tegenkomt!

http://www.zalando.nl/kleding/a-postcard-from-brighton/

http://www.zalando.nl/harris-tweed-clothing/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *